Home » Les over stress » Wat is stress?

Wat is stress?

Gepubliceerd op 5 mei 2020 om 18:11

Iedereen heeft er weleens van gehoord: stress(spanning). De betekenis van stress kan verschillen per persoon. Zo zijn er mensen waarvan stress niet in hun woordenboek staat. Hiermee bedoel ik dat ze zeggen geen last van stress te hebben. Dit kan natuurlijk ook zeker zo zijn. Maar het kan ook zijn dat ze nog niet bewust zijn van de symptomen van stress. Ook zijn er mensen die wel bewust zijn van hun last van stress maar hier nog niet precies mee weten om te gaan. In ieder geval is deze les over stress voor iedereen die wilt weten wat stress werkelijk is. Veel leesplezier!


Wat is stress?

Stress is de reactie van het lichaam op elke verandering die een aanpassing of reactie vereist. Het lichaam reageert op deze veranderingen met fysieke, mentale en emotionele reacties. Stress is een normaal onderdeel van het leven. Je kunt stress ervaren van je omgeving, je lichaam en je gedachten. Zelfs positieve veranderingen in het leven, zoals een promotie, een hypotheek of de geboorte van een kind, veroorzaken stress.


Positieve stress

Positieve stress is bijvoorbeeld wanneer je je voorbereidt op een wedstrijd, een uitdagende klus op het werk, een eerste date of misschien wel een belangrijk sollicitatiegesprek. Deze stress geeft je een plezierig gevoel en kan je schrap zetten om te presteren. Gewoonlijk daalt deze stress na verloop van tijd. Je bent dan weer in je 'normale' ruststand.


Negatieve stress

Negatieve stress wordt vaak als niet fijn ervaren en is niet in het belang van de persoon. Deze stress kan ontstaan door bijvoorbeeld een enge film, een dominante collega, een auto ongeluk of een schrikreactie omdat je (bijna) valt. Wanneer negatieve stress te vaak voorkomt heeft dit nadelige gevolgen voor je lichaam en geest. Ook een intense stresservaring (bij een psychotrauma) heeft nadelige gevolgen.


Balans

Een balans tussen spanning (stress) en ontspanning is uitermate belangrijk wil je je stress goed kunnen managen. Wanneer je teveel en te lang spanning ervaart staat je veerkracht onder druk. Je veerkracht kun je vergelijken met een elastiek. Deze kun je elastischer(veerkrachtiger) maken, maar ook te ver uitrekken waardoor deze uiteindelijk breekt. Als deze breekt noemen we dat in de volksmond een burn-out of overspannen zijn.


Hoe zorg ik voor meer balans?

Meer balans tussen spanning en ontspanning kun je creëren door te kijken naar de factoren die dat beïnvloeden.

Spanning

Stel je voor dat je gestrest of gespannen wordt van iets doen dat je niet leuk vindt. De simpelste oplossing is door dat niet meer te doen. Het kan ook zijn dat dat niet altijd kan. Dan kun je kijken naar de frequentie ervan en deze eventueel verlagen.

Ontspanning

Met ontspanning kun je hetzelfde doen, maar dan omgedraaid. Ontspan je bijvoorbeeld door een dagje sauna, maar ben je al 2 maanden niet meer geweest? Dan is het misschien tijd om weer eens te gaan. Bijvoorbeeld 1 keer per 2 weken of 1 keer per maand. Door dit frequent in te plannen geef je jezelf het cadeau om tot rust te komen.


Ontspan jij genoeg?

STOP THINKING, START DOING.





«   »